Ce se mai întâmplă cu publicitatea pe stadioanele româneşti

September 8th, 2012 | Categoria: GRATUIT

În aşteptarea introducerii în circuitul naţional a două dintre cele mai moderne stadioane, oamenii de marketing deja tatonează terenul viitoarelor oportunităţi de colaborare.

Cele două construcţii în cauză, prevăzute a fi finalizate în 2011, sunt Stadionul Naţional (fost Lia Manoliu) şi stadionul Cluj Arena (pe amplasamentul fostului stadion “Ion Moina”). Acesta din urmă ţinteste pătrunderea în circuitul European prin alinierea la standardele FIFA şi UEFA, aliniere care i-ar aduce clasificarea ,,Elite”. În declaraţiile de presă, Mac Popescu, şeful proiectului de arhitectură al stadionului bucureştean, afirma că “Stadionul Naţional va intra într-un circuit turistic şi se va vizita ca şi Casa Poporului” ceea ce conduce la concluzia că va fi o şi mai mare oportunitate de promovare în cadrul acestui spaţiu. În străinătate, conturile cluburilor de fotbal sunt rotunjite simţitor prin infuzarea constantă a veniturilor obţinute din vânzarea drepturilor de imagine, licitarea numelui clubului, vânzarea spaţiilor publicitare de pe marginea terenurilor, dar şi a clipurilor publicitare prezentate în timpul pauzelor pe display-urile care afişează scorurile. Avantajul principal al acestui tip de publicitate este faptul că mesajul are o durată mare de expunere în comparaţie, de exemplu, cu reclamele TV sau un banner expus pe faţada unei clădiri, iar costurile sunt şi ele de câteva ori mai mici. Mai mult decât atât, intervine expunerea suplimentară, indirectă, prin intermediul emisiunilor sportive. Practic, reclama într-un astfel de spaţiu aduce o mulţime de beneficii la costuri net superioare mediilor clasice de expunere.

Cât de profitabilă este publicitatea în acest mediu
Gabriel Guriţă, managerul Campion Sport, firmă de consultanţă în domeniul businessului în sport, susţine că:

,, important este de care parte a ţevii puştii te afli: cel care vinde spaţiul sau cel care cumpără spaţiul de promovare.”
.Pentru firmele specializate în gestionarea şi valorificarea spaţiilor de reclamă de pe stadioane, afacerea este profitabilă, fapt demonstrat şi de concurenţa din domeniu. Pentru firmele care folosesc acest tip de reclamă în mixul lor de promovare situaţia este variabilă, mai ales acum, în contextul vremurilor nesigure.
Gabriel Guriţă, relatează că, din cauza crizei, mai multe companii au preferat în ultima perioadă să renunţe la reclama pe stadioane în favoarea mediilor tradiţionale: TV, radio, print şi on-line. Totuşi, cerere există şi va exista întotdeauna. Reclama pe stadioane este formula ideală de promovare a produselor adresate barbaţilor, produse care ocupă un segment suficient de vast pentru a nu putea vorbi de o extincţie a proiectelor de promovare (bere, materiale de construcţii, pariuri sportive, produse de îngrijire etc).
Contractele de publicitate ale Campion Sport sunt reprezentate cu preponderenţă de contractele de sponsorizare. Acestea presupun un mix de elemente precum: promovare prin intermediul obiectelor promoţionale, al bannerelor de pe lateralele terenului şi spoturilor video afişate în pauzele meciurilor pe ecranele pe care se afişează scorul etc.
Întrebat dacă inaugurarea stadioanelor Naţional (Lia Manoliu) şi Cluj Arena (Ion Moina) vor aduce contracte de publicitate consistente, Gabriel Guriţă a subliniat un aspect important. Este vorba de percepţia total eronată că stadioanele sunt cele care determină consistenţa contractelor de publicitate.

În realitate, nu stadioanele în sine atrag astfel de contracte, ci evenimentele desfăşurate pe acestea.
.Pe noul stadion Naţional va juca reprezentativa de fotbal a României, caz în care potențialul locaţiei va fi valorificat la maximum din punctul de vedere al expunerii de reclamă. Pentru Campion Sport reprezintă o bună oportunitate de introducere a sistemului de reclamă 3D CamCarpets pentru care deţin licenţă exclusivă pentru România din 2007. Pe noul stadion vor evolua și echipe de club bucureștene, cum se zvonește despre clubul Dinamo, care ar putea astfel să-şi îmbunătăţească pachetele de publicitate oferite clienţilor şi partenerilor săi. Per ansamblu, se poate vorbi de o mai bună exploatare a drepturilor comerciale în favoarea Federației Române de Fotbal sau a cluburilor care vor juca permanent pe acest stadion. Lucrurile nu se modifică nici în ceea ce priveşte stadionul de la Cluj, unde succesul în vânzarea publicităţii va depinde întru totul de performanţele echipei care joacă acolo. “Aşadar, rămâne de văzut ce va face echipa din Cluj pe noul stadion Ion Moina, iar abia apoi se poate vorbi de business”, afirmă managerul Campion Sport.